Menu

Zapobieganie depresji

Drogi Uczniu, Droga Uczennico

Dorastanie może być ciekawym i ekscytującym etapem życia. Wiele się teraz dzieje – zarówno w Twoim otoczeniu, jak i w Tobie samym/samej. Codziennie czekają Cię wyzwania, przeżywasz piękne i trudne uczucia – czasem jednego dnia, w ciągu jednej godziny. Zdarza się jednak, że zły nastrój „dopada” Cię na dłużej i nie bardzo wiesz, jak sobie z tym poradzić. Jeśli uskarżasz się na okresy złego nastroju, spróbuj skorzystać z następujących wskazówek:

WYSYPIAJ SIĘ–ważne jest zarówno to, jak śpisz, jak i miejsce, jak i czas spania. Najlepiej, gdyby pory zasypiania były regularne, i byś spał/spała co najmniej 7-8 godzin codziennie.

ZADBAJ O AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ– podczas wysiłku fizycznego Twój organizm wyzwala endorfiny, które poprawiają nastrój i działają uspokajająco. Najlepiej ruszać się razem z innymi ludźmi

ROZWIJAJ SWOJEZAINTERESOWANIA– korzystaj z zajęć pozalekcyjnych, które sprawiają Ci radość

UTRZYMUJ DOBRE RELACJE Z RÓŻNYMI LUDŹMI– spotykaj się z przyjaciółmi, najlepiej spędzając czas na tym co Was łączy. Zadzwoń do przyjaciółki i zaproś ją na spacer „żeby się po prostu wygadać”. Pielęgnuj przynależność do grup, które są dla Ciebie ważne, rozmawiaj z godnymi zaufania dorosłymi o swoich kłopotach. Bliskie i szczere relacje pomagają czuć się dobrze ze sobą i w codziennym życiu.

SPRAWIAJ SOBIE I INNYM DROBNE PRZYJEMNOŚCI– może to być spacer lub pójście na koncert, a nawet zjedzenie ciastka, jeśli może wprawić  Cię w dobry nastrój.

SZUKAJ SKUTECZNYCH DLA SIEBIE SPOSOBÓW RADZENIA SOBIE ZE STRESEM– może to być np. modlitwa, pisanie pamiętnika lub wierszy, muzyka, taniec.

WSZYSTKIE TE AKTYWNOŚCI POMAGAJĄ UTRZYMAĆ DOBRE SAMOPOCZUCIE I WEWNĘTRZNA RÓWNOWAGĘ

JEŚLI JEDNAK ZŁY NASTRÓJ UTRZYMUJE SIĘ, A TY:
• Ciągle jesteś smutny/a, przygnębiony/a lub rozdrażniony/a
• Ostatnio schudłeś/aś, nie masz apetytu lub jesz zbyt wiele
• Nie możesz spać lub śpisz zbyt długo
• Nie masz sił, nic ci się nie chce
• Odczuwasz różne bóle i dolegliwości w ciele
• „jest Ci ciągle jakoś tak źle…”
• Nie cieszysz się tym, co jeszcze niedawno sprawiało Ci przyjemność
• Masz kłopoty z koncentracją lub zapamiętywaniem
• Źle o sobie myślisz, nie lubisz siebie Możesz cierpieć na depresję. Depresja to czwarty najpoważniejszy problem zdrowotny na świecie, cierpi na nią obecnie 5 -10% młodych osób. PAMIĘTAJ!!!! To zbyt poważny problem, by radzić sobie z nim na własna rękę. Prośba o radę to nie wstyd. Zwróć się o pomoc do rodziców, wychowawcy, psychologa i powiedz o swoich odczuciach i obserwacjach. Oni będą wiedzieli, jak można Ci pomóc, żebyś znów mógł/ mogła cieszyć się życiem.

Na podstawie "Głos Pedagogiczny"


 

 

INTERNET JEST CHOROBLIWIE ATRAKCYJNY DLA TYCH, KTÓRZY MAŁO CIESZĄ SIĘ PRAWDZIWYM ŻYCIEM.

 

Ks. Marek Dziewiecki

Uzależnienie od Internetu

Do objawów uzależnienia od Internetu zalicza się:

·  Doświadczenie intensywnego pragnienia włączenia komputera i wejścia do Internetu, które można określić jako „głód Internetu”. Internet staje się lekiem na samotność, smutek, niepokój.

·  Przeżywanie dyskomfortu fizycznego, jeśli kontakt przez komputer jest niemożliwy. Narasta niepokój, nastrój staje się zmienny ze skłonnością do irytacji lub depresji, mogą się pojawiać zachowania agresywne, problemy z koncentracja uwagi, bóle głowy, zaburzenia snu.

·  Problemy z kontrolowaniem czasu korzystania z Internetu – problemy z unikaniem rozpoczęcia, kończenia czy z utrzymaniem wcześniej wyznaczonych granic.

·  Koncentracja życia wokół komputera – w przypadku niemożności korzystania z niego mogą pojawiać się natrętne myśli związane z komputerem. Dzień jest planowany pod kątem możliwości surfowania.

·  Ograniczany jest czas na alternatywne źródła przyjemności. Z punktu widzenia klinicznego jest to jeden z najbardziej widocznych i dający się najłatwiej uchwycić kryteriów diagnostycznych.

·  Coraz większa potrzeba spędzania czasu w sieci dla osiągnięcia satysfakcji.

·  Korzystanie z komputera czy sieci mimo wiedzy o szkodliwości tej czynności dla zdrowia (doświadczanie poczucia winy, brak promocji do następnej klasy).

Przyjmuje się, ze wystarczą trzy objawy, które wystąpiły w ciągu roku, aby móc postawić diagnozę uzależnienia.

 

Poniżej znajduje się prosty test (kwestionariusz dr Young we własnej modyfikacji adaptacji), który może dać odpowiedź, czy używanie przez Ciebie, czy Twoich bliskich Internetu jest problemem.

1. Czy zdarza Ci się, że myślisz o tym, co robiłeś w Internecie przed chwilą lub o tym, co musisz zrobić, jeżeli wejdziesz do niego ponownie i trudno Ci się od niego oderwać?

2. Czy czujesz potrzebę korzystania z Internetu coraz dłużej, aby być usatysfakcjonowany?

3. Czy podejmowałeś kolejne próby kontrolowania, przerywania lub zaprzestania korzystania z Internetu, bo wcześniej się to nie udawało?

4. Czy czułeś się zły, rozczarowany lub smutny, kiedy ty lub ktoś bliski próbował powstrzymać Cię od korzystania z Internetu?

5. Czy zostajesz w Internecie dłużej niż to początkowo zaplanowałeś?

6. Czy groziła Ci utrata ważnych związków, problemy w szkole lub w pracy z powodu Twojego korzystania z Internetu?

7. Czy kłamałeś komuś z rodziny, terapeucie, aby ukryć prawdziwą ilość czasu spędzanego w Internecie?

8. Czy zdarza Ci się traktować Internet jako sposób ucieczki od problemów lub uwolnienia się od przykrych uczuć?

Jeżeli odpowiedziałeś TAK na 5 lub więcej pytań, najprawdopodobniej jesteś uzależniony od Internetu.

 

 

Co możesz zrobić jeśli…

… jeszcze nie jesteś uzależniony ale coś Cię niepokoi
  • Sprawdź co zajmuje Ci najwięcej czasu i od czego jest Ci się najtrudniej oderwać (przeglądanie stron, fora internetowe, gry, aukcje).
  • Wprowadź jasne reguły dotyczące czasu (ile jesteś w sieci).
  • Wprowadź jasne reguły dotyczące pory dnia (kiedy chcesz z niego korzystać).
  • Wprowadź jasne reguły, w jakich okolicznościach korzystasz (w jakich sytuacjach nie będziesz korzystał).
  • Obserwuj siebie –swoje myśli, uczucia związane z Internetem, a zwłaszcza tym, co Cię niepokoi (na ile Cię to wiąże i pochłania w porównaniu do innych życiowych spraw). To jest twój ważny wskaźnik.
  • Zgłoś się do specjalisty – wtedy łatwiej będzie wspólnie się nad tym zastanowić.

 

PAMIĘTAJ – znacznie łatwiej jest nie wchodzić w uzależnienie niż z niego wychodzić.

…jeśli rozpoznajesz uzależnienie

·         Najprościej jest zgłosić się do specjalisty, lecz jeżeli z różnych przyczyn nie jesteś w stanie tego zrobić:

·         Spróbuj wprowadzić zasadę niekorzystania z tego, od czego jesteś uzależniony przez 24 godziny – jeśli Ci się to uda, przedłuż o następne, a potem o kolejne. To tylko początek drogi, ale na dłuższych etapach może być łatwiej.

·         Kiedy czujesz chęć skorzystania z Internetu, a szczególnie z tego, co jest dla Ciebie problemem, staraj się odwrócić uwagę, zajmij się czymś innym

·         Staraj się uregulować tryb życia i planować to, co ma się w nim wydarzyć – to pomoże poradzić sobie z chęcią sięgania po Internet jako sposobu na nudę

·         Zmień miejsce, w którym pracowałeś najczęściej na komputerze – nowe będzie Ci się mniej kojarzyło z poprzednim postepowaniem

·         Ułóż sobie własną hierarchię ważności i staraj się nią kierować

PAMIĘTAJ – TO NIE JEST RECEPTA JAK WYJŚĆ Z UZALEZNIENIA – TO WSKAZÓWKA, JAK ZACZĄĆ.

 

Na podstawie „ Jak pomóc uzależnionym od Internetu” wyd. PARPA MEDIA


 

Początek strony