Menu

Zapobieganie depresji

Drogi Uczniu, Droga Uczennico

Dorastanie może być ciekawym i ekscytującym etapem życia. Wiele się teraz dzieje – zarówno w Twoim otoczeniu, jak i w Tobie samym/samej. Codziennie czekają Cię wyzwania, przeżywasz piękne i trudne uczucia – czasem jednego dnia, w ciągu jednej godziny. Zdarza się jednak, że zły nastrój „dopada” Cię na dłużej i nie bardzo wiesz, jak sobie z tym poradzić. Jeśli uskarżasz się na okresy złego nastroju, spróbuj skorzystać z następujących wskazówek:

WYSYPIAJ SIĘ–ważne jest zarówno to, jak śpisz, jak i miejsce, jak i czas spania. Najlepiej, gdyby pory zasypiania były regularne, i byś spał/spała co najmniej 7-8 godzin codziennie.

ZADBAJ O AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ– podczas wysiłku fizycznego Twój organizm wyzwala endorfiny, które poprawiają nastrój i działają uspokajająco. Najlepiej ruszać się razem z innymi ludźmi

ROZWIJAJ SWOJEZAINTERESOWANIA– korzystaj z zajęć pozalekcyjnych, które sprawiają Ci radość

UTRZYMUJ DOBRE RELACJE Z RÓŻNYMI LUDŹMI– spotykaj się z przyjaciółmi, najlepiej spędzając czas na tym co Was łączy. Zadzwoń do przyjaciółki i zaproś ją na spacer „żeby się po prostu wygadać”. Pielęgnuj przynależność do grup, które są dla Ciebie ważne, rozmawiaj z godnymi zaufania dorosłymi o swoich kłopotach. Bliskie i szczere relacje pomagają czuć się dobrze ze sobą i w codziennym życiu.

SPRAWIAJ SOBIE I INNYM DROBNE PRZYJEMNOŚCI– może to być spacer lub pójście na koncert, a nawet zjedzenie ciastka, jeśli może wprawić  Cię w dobry nastrój.

SZUKAJ SKUTECZNYCH DLA SIEBIE SPOSOBÓW RADZENIA SOBIE ZE STRESEM– może to być np. modlitwa, pisanie pamiętnika lub wierszy, muzyka, taniec.

WSZYSTKIE TE AKTYWNOŚCI POMAGAJĄ UTRZYMAĆ DOBRE SAMOPOCZUCIE I WEWNĘTRZNA RÓWNOWAGĘ

JEŚLI JEDNAK ZŁY NASTRÓJ UTRZYMUJE SIĘ, A TY:
• Ciągle jesteś smutny/a, przygnębiony/a lub rozdrażniony/a
• Ostatnio schudłeś/aś, nie masz apetytu lub jesz zbyt wiele
• Nie możesz spać lub śpisz zbyt długo
• Nie masz sił, nic ci się nie chce
• Odczuwasz różne bóle i dolegliwości w ciele
• „jest Ci ciągle jakoś tak źle…”
• Nie cieszysz się tym, co jeszcze niedawno sprawiało Ci przyjemność
• Masz kłopoty z koncentracją lub zapamiętywaniem
• Źle o sobie myślisz, nie lubisz siebie Możesz cierpieć na depresję. Depresja to czwarty najpoważniejszy problem zdrowotny na świecie, cierpi na nią obecnie 5 -10% młodych osób. PAMIĘTAJ!!!! To zbyt poważny problem, by radzić sobie z nim na własna rękę. Prośba o radę to nie wstyd. Zwróć się o pomoc do rodziców, wychowawcy, psychologa i powiedz o swoich odczuciach i obserwacjach. Oni będą wiedzieli, jak można Ci pomóc, żebyś znów mógł/ mogła cieszyć się życiem.

Na podstawie "Głos Pedagogiczny"


 

Początek strony