6 grudnia w bibliotece szkolnej odbyło się rozstrzygnięcie i podsumowanie V edycji akcji czytelniczej „Bitwa o książkę”, trwającej w dniach 25 października – 24 listopada br. Wzięło w niej udział sześć uczennic naszej szkoły: Magdalena Wysokińska z kl. 1C, Martyna Olechowska z kl. 2A, Weronika Niedziółka, Marta Szumlewicz, Aleksandra Kot z kl. 2E i Aleksandra Kachniarz z kl. 3E. Akcja polegała na wypożyczeniu i jak najszybszym przeczytaniu trzech zaproponowanych nowości książkowych. Zwyciężyć miała ta książka, która zyska największą popularność. Okazała się nią powieść Gabrieli Gargaś „Namaluj mi słońce”, bardzo dobrze oceniona przez nasze czytelniczki.

Akcja czytelnicza „Bitwa o książkę” jest przedsięwzięciem mającym na celu promocję czytelnictwa oraz księgozbioru biblioteki szkolnej, kształtowanie postawy zdrowej rywalizacji, doskonalenie umiejętności krytycznego odbioru tekstu literackiego oraz formułowania swojej opinii. W tym roku, w związku ze świętowaniem stulecia odzyskania niepodległości, organizatorom przyświecał dodatkowo cel popularyzowania treści związanych z szeroko pojętym patriotyzmem, realizowany poprzez czytanie książek autorstwa głównie polskich pisarzy, poruszających problemy wpływające na tożsamość każdego Polaka.

Spotkanie podsumowujące akcję przebiegło w przyjemnej, mikołajkowej atmosferze. Czytelniczki otrzymały nagrody – niespodzianki, a dla tych uczniów, którzy nie zdążyli wypożyczyć polecanych książek, biblioteka z radością otwiera swe podwoje, mając nadzieję, że czytanie wprowadzi odrobinę słońca w pochmurne, grudniowe dni.

    29 listopada 2018 r. uczniowie klas humanistycznych uczestniczyli w spotkaniu z młodzieżą szkół partnerskich Instytutu Filologii Polskiej UMCS, które odbyło się pod hasłem "Inny Herbert". W Roku Zbigniewa Herberta organizatorzy wydarzenia postanowili skłonić do namysłu nad tym, co stanowi o wyjątkowości twórczości poety oraz zachęcić uczniów do wyjścia poza szkolny kanon interpretacji i odkrywania mniej znanych utworów autora. Wystąpienia pracowników naukowych Instytutu Filologii Polskiej poprzedził koncert "Jestem tu, jestem z tobą" Piotra Selima wraz z Chórem Akademickim UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej. Następnie uczniowie wysłuchali wykładu dr. hab. Andrzeja Niewiadomskiego „Poezja Zbigniewa Herberta. Klasyczna nowoczesność i nowoczesny klasycyzm”. W kolejnej części spotkania miał miejsce panel dyskusyjny „Jak czytać Herberta?” z udziałem prof. dr hab. Anny Pajdzińskiej, dr. hab. Arkadiusza Bagłajewskiego, dr. hab. Rafała Szczerbakiewicza i dr. Przemysława Kaliszuka. Po krótkiej przerwie humaniści uczestniczyli w warsztatach na temat interpretacji porównawczej utworów lirycznych. Opiekę nad uczniami pełniły p. A. Kopeć, p. M. Kępa i p. A. Sałasińska.

     W trakcie wizyty w murach uczelni zostało podpisane porozumienie dotyczące współpracy między Instytutem Filologii Polskiej UMCS w Lublinie i IV Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Łukowie.Celem współpracy jest zacieśnienie więzi między środowiskiem akademickim i szkolnym. Ma ona służyć rozwijaniu zainteresowań uczniów i ukazywaniu nowych trendów we współczesnej humanistyce. Stały kontakt Szkoły z Uczelnią będzie miał formę elastyczną, dostosowaną do potrzeb i możliwości partnerów współpracy.Instytut Filologii Polskiej UMCS w Lublinie deklaruje możliwość prowadzenia wykładów na terenie szkoły w każdym roku szkolnym w okresie trwania porozumienia. Wykłady te będą prowadzone przez pracowników oraz współpracowników Instytutu. Liczba wykładów w danym roku szkolnym oraz ich tematyka będą uzgadniane przez koordynatorów współpracy w zależności od potrzeb i możliwości.Ponadto uczniowie i nauczyciele szkoły mogą być uczestnikami imprez, konferencji naukowych, dni otwartych, wybranych zajęć studenckich kół naukowych, spotkań (np. z osobistościami ze świata nauki i kultury) oraz innych wydarzeń, organizowanych w IFP UMCS w Lublinie. Koordynatorem współpracy ze strony IV LO jest p. Agnieszka Kopeć.

    Dnia 14 grudnia br. w naszej szkole odbędzie się III edycja testu wiedzy z historii Łukowa "Poznaj swoje miasto", zorganizowana przez Stowarzyszenie Alternatywa dla Łukowa i portal Łuków Historia. Organizatorzy podobnie jak w latach ubiegłych, przygotowali 30 pytań, z którymi przez godzinę będą zmagać się uczniowie szkół i dorośli mieszkańcy miasta.

Pytania do Testu zostały przygotowywane z wielu źródeł, m.in. publikacji „Łuków i okolice w XIX i XX wieku”, pod redakcją Romualda Turkowskiego oraz pozycji Jana Stanisława Majewskiego, „Łuków, miasto powiatowe w województwie lubelskim". Przydatne informacje można znaleźć również w Zeszytach Łukowskich (tomy 1-23) oraz na stronie internetowej poświęconej historii naszego miasta - www.lukow-historia.pl.

Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy zgłosić się do organizatorów drogą mailową (alternatywadlalukowa@gmail.com) bądź zadeklarować udział osobiście u członków stowarzyszenia.

    W ramach obchodów 100 - lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę Komisja Matematyczno – Przyrodnicza przygotowała wystawkę prac uczniów, realizujących następujące inicjatywy:

  • Projekt „100 zadań - matematyczny hołd dla Niepodległej” realizowany był w klasach pierwszych naszej szkoły. Zadaniem uczniów było napisanie zadań, nawiązujących w swojej treści, rozwiązaniu lub działaniu do rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. (p. M. Kuśmierz, p. A. Niewęgłowska, p. H. Konstanta),
  • W ramach przedmiotu fizyka dokonano podsumowania osiągnięć polskich fizyków, jaki wnieśli przez stulecie dla chwały Polski i świata. (p. J. Sierakowski),
  • Wystawa ”Polscy biolodzy dla Niepodległej” kl. IIB - p. K. Grzyb,
  • Wystawa “Polscy chemicy - 100 lat Niepodległej”- p. B. Frankowska,
  • Wystawa „Śladami historii”- p. D. Uszko,
  • Zwiedzanie wystawy w Krakowie“ Cyfry, kody, szyfry - 100 lat Niepodległej” - kl. I A, I B p. B. Frankowska, H. Konstanta, A. Izdebska - Chadaj, przygotowanie wystawy o takim samym tytule.

Ponadto członkowie Komisji zrealizowali następujące przedsięwzięcia:

  • Szkolny konkurs matematyczny “I Ty zostaniesz Pitagorasem - w hołdzie Niepodległej” - przeprowadzony we współpracy z Samorządem Uczniowskim. - p. A. Niewęgłowska,
  • Konkurs “Polscy biolodzy i chemiczny - 100 lat Niepodległej” w klasach I - III biologiczno - chemicznych - p. K. Grzyb i p. B. Frankowska,
  • Konkurs na prezentacje multimedialne w kl. II B i II D “Polscy przyrodnicy w ostatnim stuleciu”- p. K. Grzyb,
  • “100 zadań z chemii” - p. B. Toporowicz,
  • Na kole geograficznym przygotowano grę edukacyjną „Historyczne miejsca na mapie Polski” - p. D. Uszko.