PROJEKTY

Międzynarodowy projekt współpracy ze szkołami partnerskimi, realizowany w roku szkolnym 2017/2018.

Szkoły uczestniczące:

  • IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie,
  • Freiherr-vom-Stein-Berufskolleg, Minden Niemcy,
  • Lycee de langue francaise Antoine de Saint-Exupery, Plovdiv, Bułgaria,
  • IISS "F. Selmi", Modena (Mo) Włochy,
  • EREA Alain-Fournier, Beaune Francja,
  • Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych im. Marii Dąbrowskiej we Wrocławiu, Polska
  • IPSEOA di Cervia, Cervia (Ra) Włochy.

Członkowie polskiej grupy: Alicja Sopyła, Anna Szczęsna, Bartosz Pycka, Damian Figat, Ewa Poźniak, Jakub Nowek, Karolina Lendzion, Karolina Rytel, Karolina Wiącek, Maciej Izdebski, Monika Bajura, Monika Jerzy, Natalia Golba, Patrycja Radomyska, Radosław Konieczny, Weronika Białach, Wiktoria Opalińska, Zuzanna Pytlak.

Koordynator szkolnego projektu: Marzena Miazek – Banach

Celem projektu jest nawiązanie znajomości z rówieśnikami ze szkół partnerskich, wymiana poglądów i opinii na interesujące tematy (bezpieczeństwo w Europie, podróżowanie po Europie, środki transportu, menu, lista światowego dziedzictwa UNESCO, organizacja czasu wolnego, możliwości pracy w krajach Unii Europejskiej, miasta godne zwiedzenia), wymiana kart pocztowych, ćwiczenie pewnych umiejętności (rozmowy w pociągu, planowanie wspólnej podróży), stworzenie prezentacji podsumowującej efekty pracy całego zespołu oraz loga projektu, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Nagrody i odznaczenia:

  • Krajowa i Europejska Odznaka Jakości,
  • Nagroda w 65. Konkursie Europejskim,
  • Publikacja projektu w katalogu Cultural Heritage 2018, który przetłumaczono na 27 języków.

Efekty pracy nad projektem można zobaczyć na:

https://prezi.com/hczruv1ic3io/we-are-travelling-together-final-presentation/

Międzynarodowy projekt współpracy ze szkołami partnerskimi, realizowany w roku szkolnym 2016/2017.

Szkoły uczestniczące:

  • IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie,
  • Freiherr-vom-Stein-Berufskolleg, Minden Niemcy,
  • Lycee de langue francaise Antoine de Saint-Exupery, Plovdiv, Bułgaria,
  • Secondary Vocational School, Nové Mesto nad Váhom, Nové Mesto Nad Váhom Słowacja,
  • IES Menéndez Tolosa, La Línea De La Concepción Hiszpania.

Członkowie polskiej grupy: Adam Borowiec, Aneta Ogrodnik, Dagmara Bocian, Kamila Bartnicka, Kamila Sobiech, Karolina Czubaszek, Magdalena Pogorzelska, Olga Bielecka, Patryk Izdebski, Paweł Osiński, Piotr Uszko, Wiktoria Dudek.

Koordynator szkolnego projektu: Marzena Miazek – Banach

Uczniowie wymieniali się informacjami na temat swoich szkół, miast i regionów, w których mieszkają, prezentowali historyczne i współczesne osobowości słynnych Polaków, wzbogacili swoją wiedzę o Europie i ludziach, którzy ją zamieszkują, poznali zabytki UNESCO, występujące w krajach szkół partnerskich, ułożyli z partnerami wspólną piosenkę o projekcie i ją nagrali, uczestniczyli w tworzeniu prezentacji finałowej w Prezi, stworzyli komiksy prezentujące wywiady z wybranymi postaciami z dziedziny historii, kultury, nauki, ułożyli scenariusz i nagrali wywiad z Marią Skłodowską – Curie. Projekt został zgłoszony do 64 edycji konkursu European Competition i został jego tegorocznym zwycięzcą.

 Efekty pracy nad projektem można obejrzeć na:

https://www.youtube.com/watch?v=AtipEKuiR-Q&t
https://prezi.com/mp6yvky_pqsn/europeans-on-stage/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

Międzynarodowy projekt współpracy ze szkołami partnerskimi, realizowany w roku szkolnym 2015/2016.

Szkoły uczestniczące:

  • IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie,
  • Freiherr-vom-Stein-Berufskolleg, Minden Niemcy,
  • СОУ " Черноризец Храбър", Plovdiv Bułgaria,
  • Escola Túrbula, Sant Adrià De Besòs Hiszpania,
  • Lycée du Haut-Barr (Saverne), Saverne Francja,
  • IES Menéndez Tolosa, La Línea De La Concepción Hiszpania.

Członkowie polskiej grupy: Patrycja Czarnecka, Bartosz Czernic, Patryk Nowik, Patryk Sulej, Bartłomiej Pichnicki, Piotr Przeździak, Ewa Juszczyńska, Paulina Sobiczewska, Sebastian Pasik, Przemysław Wojtaszek, Klaudia Kamecka, Mateusz Izdebski.

Koordynator szkolnego projektu: Marzena Miazek – Banach

 

Celem przedsięwzięcia było nawiązanie znajomości z rówieśnikami ze szkół partnerskich, wymiana poglądów i opinii na interesujące tematy (nauka, organizacja czasu wolnego, sposoby spędzania wakacji, rodzina, telefony komórkowe, Boże Narodzenie, mobing, stereotypy itp.), wymiana kart pocztowych, wspólne stworzenie międzynarodowego przepisu na pokojowe danie, wykreowanie scenariusza filmu dotyczącego przygotowania dania na podstawie wybranego przepisu oraz kształtowanie umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii. Praca nad projektem była monitorowana przez Krajowe Biuro eTwinning. Efekty pracy systematycznie wprowadzane były na międzynarodową platformę Twinspace.

Projekt „Make peace making meat balls” zgłoszony został do trójnarodowego konkursu Young Europeans Award, przeznaczonego dla młodzieży z Polski, Niemiec i Francji i otrzymał wyróżnienie za pomysłowość i zaangażowanie uczniów oraz nagrodę w wysokości 100 Euro.

            Projektowi została również nadana Odznaka Jakości przez Krajowe Biuro eTwinning. Odznaka Jakości jest przyznawana wybitnym projektom eTwinning i wskazuje osiągnięcie określonego krajowego i europejskiego standardu.  Dla nauczycieli jest to uznanie ich pracy, dla uczniów to większa motywacja do prowadzenia zaplanowanych działań, a dla szkoły – publiczne potwierdzenie zaangażowania i dążenia do jakości oraz otwartość na współpracę europejską.

Efekty pracy nad projektem można obejrzeć na:

https://www.youtube.com/watch?v=BM1rFWk8cFU
https://prezi.com/92ouz2bskbps/this-is-us-the-german-class-hh16a/

  • PROJEKTY WSPÓŁPRACY Z ORGANIZACJĄ AIESEC

Enter Your Future – to ogólnopolski projekt edukacyjny, skierowany do szkół ponadgimnazjalnych, przeprowadzany jednocześnie w ośmiu miastach Polski.

Projekt został stworzony w celu umożliwienia uczniom kontaktu z międzynarodowością.
Daje szansę młodym ludziom spojrzenia na świat z szerszej perspektywy poprzez branie udziału w zajęciach prowadzonych przez praktykantów z różnych zakątków naszego globu.

Założeniem projektu jest uczenie polskiej młodzieży tolerancji wobec innych kultur i religii świata. Podczas szkoleń trwających minimum tydzień, uczniowie mają możliwość doświadczenia, czym faktycznie są różnice kulturowe. Dodatkowym atutem są zabawy interaktywne oraz prowadzenie zajęć w języku angielskim. Umożliwia to sprawdzenie
i poszerzenie swoich umiejętności językowych, pokazanie nowych perspektyw, naukę otwartości i ciekawości świata.

Korzyści dla Szkoły:

  • Urozmaicenie zajęć - wzbudzenie ciekawości uczniów, zwiększenie motywacji,
  • Możliwość podniesienia poziomu znajomości języka angielskiego wśród uczniów,
  • Podwyższenie prestiżu Szkoły - zaistnienie na tle innych liceów,
  • Posiadanie zagranicznego lektora,
  • Spełnienie swojej funkcji społecznej poprzez szeroko rozumianą edukację, otwartość na świat oraz wzbudzanie tolerancji.
     

Korzyści dla uczniów:

  • Zwiększenie efektywności nauki poprzez kontakt z żywym językiem - lepsze przygotowanie do egzaminów,
  • Poznanie praktykanta, jego kraju, kultury oraz zwyczajów bez konieczności przekraczania granic Polski,
  • Motywacja do dalszego rozwoju, dążenie do doskonałości.

  • Rok szkolny 2018/2019
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2009/2010

Rok szkolny 2018/2019 - NEXT STEP

     W dniach 22-26 października 2018 r. gościliśmy dwoje wolontariuszy zagranicznych z organizacji AIESEC, którzy realizowali w naszej szkole projekt NEXT STEP. Studenci: Erandi Udageachchi ze Sri Lanki i Emilio David Rodriguez Amigo z Hiszpanii prowadzili z młodzieżą zajęcia interaktywne oparte o prezentacje multimedialne i filmy.  Zajęcia, zawierające  elementy wykładu, rozmowy oraz warsztatów, odbywały się w ramach lekcji języka angielskiego we wszystkich klasach uczących się w szkole. Spotkania dotyczyły krajów pochodzenia wolontariuszy oraz planowania ścieżki kariery. Erandi i Emilio przeprowadzili z uczniami analizę SWOT, rozmawiali o wyznaczaniu celu, pokonywaniu trudności, jakie pojawiają się na drodze kariery zawodowej, odpowiedniego wyboru studiów.

 Popołudniami nasza młodzież zapraszała gości na wieczorki, podczas których zaprezentowała studentom symbole, historię, elementy kultury i tradycji polskich, przeboje polskiej muzyki rozrywkowej, pokazała im nasze miasto.

Poprzez zajęcia z naszymi gośćmi uczniowie rozwinęli świadomość swoich mocnych i słabych stron, co ułatwi im podjęcie ważnych, życiowych decyzji. Dużym plusem wizyty był również kontakt z językiem angielskim, kształtowanie postawy tolerancji względem różnic kulturowych i religijnych oraz uświadamianie młodym ludziom, jak ważne jest zaangażowanie społeczne i zachęcanie ich do bycia aktywnym obywatelem pośród lokalnej społeczności.

Koordynatorem projektu z ramienia szkoły była p. Marzena Miazek - Banach. Nauczycielami współodpowiedzialnymi - p. Anna Sałasińska i p. Dymitr Pastuch.

Pragniemy bardzo gorąco podziękować rodzinom goszczącym wolontariuszy - rodzicom Natalii Olejniczak, Natalii Pruchniewicz, Zuzanny Pytlak i Wiktorii Opalińskiej, za okazaną serdeczność, gościnność i przyjazną atmosferę.

Rok szkolny 2016/2017 - WorldTalks

     W dniach 26 – 30 września 2016 r. gościliśmy w naszej szkole dwóch wolontariuszy zagranicznych, realizujących projekt „WorldTalks”. Studenci zrzeszeni są w międzynarodowej organizacji studenckiej AIESEC, która rokrocznie wznawia współpracę ze szkołami średnimi i umożliwia uczniom kontakt z „żywym językiem”. Celem tej współpracy jest nauka języka angielskiego w praktyce, szansa na sprawdzenie i polepszenie zdolności językowych młodzieży, zainspirowanie uczniów do poznawania nowych języków i kultur, szerzenie tolerancji wśród uczniów. W tym roku przybyli do nas Mohamed Alla Eddine Atik z Algierii i Bryant Ng z Australii.  Bryant pochodzi z Singapuru, ale mieszka i studiuje w Melbourne. Wolontariusze prowadzili zajęcia z młodzieżą naszej szkoły w ramach lekcji języka angielskiego zgodnie z opracowanym wcześniej harmonogramem. Zajęcia te dotyczyły historii i kultury krajów wolontariuszy, a prowadzone były z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, gier i zabaw językowych, dyskusji oraz metod interaktywnych.

Po południu nasi uczniowie zaprosili gości na zajęcia dotyczące naszego kraju, języka polskiego, kultury i tradycji Polski. Nie zabrakło tu prezentacji naszych narodowych potraw oraz przeglądu polskiej muzyki rozrywkowej w wykonaniu szkolnego zespołu wokalno – instrumentalnego. Wolontariusze mieszkali w domach naszych uczniów: Patrycji i Weroniki Zabłockich, Zuzanny Welikan i Patryka Trochima.

Koordynatorem szkolnego projektu była p. Marzena Miazek - Banach, osobami współodpowiedzialnymi - p. Wioletta Tomaszewska i p. Dymitr Pastuch.

 

Rok szkolny 2015/2016 - WorldTalks

    W dniach 12 – 16 października 2015 r. w naszym liceum przebywało troje wolontariuszy, realizujących projekt „World Talks”. Jest to przedsięwzięcie skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego, zwracające uwagę na wielokulturowość, dające szansę zdobycia oraz rozwoju zdolności językowych. Przyjazd studentów zagranicznych był owocem wieloletniej współpracy szkoły z organizacją studencką AIESEC, zrzeszającą studentów z różnych zakątków świata. W tym roku  do  IV LO przybyli: Patricia Ferreira z Brazylii, Egbe Michael Eyong z Kamerunu i Nika Tsotniashvili z Gruzji. Studenci prowadzili zajęcia z młodzieżą w ramach lekcji języka angielskiego zgodnie z opracowanym wcześniej harmonogramem. Zajęcia te dotyczyły historii i kultury krajów wolontariuszy, a prowadzone były w oparciu o różnorodne metody, między innymi: naukę poprzez dyskusje, rozwiązywanie quizów językowych oraz zajęcia interaktywne wspomagane prezentacjami multimedialnymi.

 Po południu w drodze rewanżu uczniowie IV LO przygotowali dla gości zajęcia dotyczące języka polskiego, kultury i tradycji Polski. Nie zabrakło tu prezentacji narodowych potraw, przeglądu polskiej muzyki rozrywkowej w wykonaniu szkolnego zespołu wokalno - instrumentalnego, nauki niektórych zwrotów w języku polskim czy podstawowych kroków polskich tańców narodowych - poloneza i krakowiaka. Uczniowie dokonali prezentacji polskich symboli narodowych, historii i geografii Polski.  Młodzież oprowadzała także wolontariuszy po Łukowie, prezentując gościom walory naszego miasta.

Studenci zagraniczni przez cały okres swojego pobytu w Łukowie mieszkali u rodzin naszych uczniów: Weroniki Zabłockiej z klasy I B, Patryka Cabana z klasy I E i Patryka Trochima z klasy II F. Niewątpliwie zajęcia z wolontariuszami były doskonałą lekcją tolerancji, przełamywania barier językowych i kulturowych, okazją do zastosowania „żywego języka” w każdej sytuacji dnia codziennego.

Koordynatorem szkolnego projektu była p. Marzena Miazek - Banach, osobami współodpowiedzialnymi - p. Katarzyna Milewska i p. Dymitr Pastuch.

Rok szkolny 2013/2014 - Enter Your Future

Już po raz czarty IV LO wzięło udział w projekcie Enter Your Future, zorganizowanym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC.

   W ramach projektu w dniach 23-27.09.2013 r. przebywali w naszej szkole studenci zagraniczni: Linh Pham z Wietnamu i Redouan Nihon z Maroka. Warsztaty odbywały się w godzinach rannych w ramach zajęć lekcyjnych uczniów. Po południu młodzież licealna przygotowywała dla swoich gości zajęcia integracyjne, w ramach których zapoznawała wolontariuszy z tradycjami i obyczajami polskimi, przedstawiła prezentację dotyczącą naszego kraju, animowany film ukazujący historię Polski. Studenci mogli również skosztować tradycyjnej polskiej kuchni, zatańczyć poloneza, obejrzeć film dotyczący polskich obrzędów weselnych, nauczyć się podstawowych zwrotów w języku polskim.

Goście wzięli także udział w wieczorku muzycznym, podczas którego uczniowie: Aleksandra Pacek, Piotr Machowiec, Piotr Wiśniewski oraz Filip Stolarczuk (absolwent IV LO), zaprezentowali utwory z dziedziny polskiej muzyki rozrywkowej. Wolontariusze bardzo chętnie uczestniczyli w zabawach i grach, proponowanych przez naszą młodzież. Bardzo podobał im się Łuków, atmosfera panująca w szkole oraz polska gościnność, której doświadczyli w domach rodzin goszczących.

Koordynator szkolnego projektu p. Marzena Miazek – Banach oraz nauczyciele wspierający p. Małgorzata Wierzchowska i p. Dymitr Pastuch pragną serdecznie podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w realizację przedsięwzięcia, a w szczególności Adriannie Lipińskiej z klasy I A oraz Katarzynie Karwowskiej z klasy III C, za przyjęcie studentów do swoich domów i okazaną serdeczność.

World Talks, Next Step - Ideą przedsięwzięć jest poszerzanie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, odpowiedzialności społecznej oraz zrozumienia międzykulturowego wśród młodzieży. Dzięki obu projektom młodzi ludzie uczą się tolerancji wobec innych kultur i religii świata, poszanowania różnych poglądów politycznych, światopoglądowych i społecznych, odkrywają potencjał oraz możliwości rozwoju dzięki globalnej edukacji.

Rok szkolny 2012/2013

    W dniach 08 – 12.10.2012 r. IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie gościło dwóch praktykantów zagranicznych. Organizacja praktyk była powiązana z faktem przystąpienia naszej szkoły do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Enter Your Future”, skierowanego do szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego i realizowanego w ramach międzynarodowej Wymiany Praktyk. Ann Chetong z Chin i Gulillame Lue z Belgii przyjechali do naszej szkoły na zaproszenie dyrekcji. Szkolnym opiekunem projektu była Marzena Miazek – Banach.

    Codziennie rano odbywały się zajęcia lekcyjne, mające na celu przybliżenie kraju, z którego pochodzą praktykanci, jego kultury, zwyczajów, religii, polityki, sztuki. Uczniowie wszystkich klas mieli możliwość kontaktu z ‘żywym językiem’, mogli sprawdzić i poszerzyć swoje umiejętności językowe, doświadczyć czym faktycznie są różnice kulturowe. Popołudniami odbywały się zajęcia integracyjne ze studentami. Był wieczorek poświęcony tradycjom polskim, wieczorek muzyczny. Praktykanci zapoznali się z historią Polski, uczestniczyli w lekcji języka polskiego, zwiedzali Łuków, w tym Muzeum Regionalne, wzięli udział w ognisku integracyjnym.

Rok szkolny 2011/2012 - Enter Your Future

    W dniach 16 – 20.01. 2012 r. w ramach projektu Enter Your Future przebywali w naszej szkole studenci zagraniczni: Tiaravanni Hermawan z Indonezji, Mohamed Meky z Egiptu i Matus Janosko ze Słowacji. Wolontariusze prowadzili zajęcia interaktywne, podczas których prezentowali informacje dotyczące geografii, historii i kultury swoich państw. Projekt, organizowany przez międzynarodową organizację AIESEC, ma na celu propagowanie wartości takich jak tolerancja, poszanowanie różnych poglądów politycznych, społecznych czy religijnych.

Zajęcia z obcokrajowcami cieszą się ogromnym zainteresowaniem uczniów, którzy przełamując barierę językową wykorzystują swoje umiejętności lingwistyczne podczas codziennej konwersacji.

Koordynatorem szkolnego projektu jest p. Marzena Miazek-Banach.

Praktykanci zagraniczni w Medyku - Enter Your Future

Enter Your Future – to ogólnopolski projekt edukacyjny, skierowany do szkół ponadgimnazjalnych, przeprowadzany jednocześnie w ośmiu miastach Polski.

Projekt został stworzony w celu umożliwienia uczniom kontaktu z międzynarodowością.
Daje szansę młodym ludziom spojrzenia na świat z szerszej perspektywy poprzez branie udziału w zajęciach prowadzonych przez praktykantów z różnych zakątków naszego globu.

Założeniem projektu jest uczenie polskiej młodzieży tolerancji wobec innych kultur i religii świata. Podczas szkoleń trwających minimum tydzień, uczniowie mają możliwość doświadczenia, czym faktycznie są różnice kulturowe. Dodatkowym atutem są zabawy interaktywne oraz prowadzenie zajęć w języku angielskim. Umożliwia to sprawdzenie
i poszerzenie swoich umiejętności językowych, pokazanie nowych perspektyw, naukę otwartości i ciekawości świata.

Korzyści dla Szkoły:

  • Urozmaicenie zajęć - wzbudzenie ciekawości uczniów, zwiększenie motywacji,
  • Możliwość podniesienia poziomu znajomości języka angielskiego wśród uczniów,
  • Podwyższenie prestiżu Szkoły - zaistnienie na tle innych liceów,
  • Posiadanie zagranicznego lektora,
  • Spełnienie swojej funkcji społecznej poprzez szeroko rozumianą edukację, otwartość na świat oraz wzbudzanie tolerancji.
     

Korzyści dla uczniów:

  • Zwiększenie efektywności nauki poprzez kontakt z żywym językiem - lepsze przygotowanie do egzaminów,
  • Poznanie praktykanta, jego kraju, kultury oraz zwyczajów bez konieczności przekraczania granic Polski,
  • Motywacja do dalszego rozwoju, dążenie do doskonałości.