PROJEKTY
Rok szkolny 2018/2019 - NEXT STEP
W dniach 22-26 października 2018 r. gościliśmy dwoje wolontariuszy zagranicznych z organizacji AIESEC, którzy realizowali w naszej szkole projekt NEXT STEP. Studenci: Erandi Udageachchi ze Sri Lanki i Emilio David Rodriguez Amigo z Hiszpanii prowadzili z młodzieżą zajęcia interaktywne oparte o prezentacje multimedialne i filmy. Zajęcia, zawierające elementy wykładu, rozmowy oraz warsztatów, odbywały się w ramach lekcji języka angielskiego we wszystkich klasach uczących się w szkole. Spotkania dotyczyły krajów pochodzenia wolontariuszy oraz planowania ścieżki kariery. Erandi i Emilio przeprowadzili z uczniami analizę SWOT, rozmawiali o wyznaczaniu celu, pokonywaniu trudności, jakie pojawiają się na drodze kariery zawodowej, odpowiedniego wyboru studiów.
Popołudniami nasza młodzież zapraszała gości na wieczorki, podczas których zaprezentowała studentom symbole, historię, elementy kultury i tradycji polskich, przeboje polskiej muzyki rozrywkowej, pokazała im nasze miasto.
Poprzez zajęcia z naszymi gośćmi uczniowie rozwinęli świadomość swoich mocnych i słabych stron, co ułatwi im podjęcie ważnych, życiowych decyzji. Dużym plusem wizyty był również kontakt z językiem angielskim, kształtowanie postawy tolerancji względem różnic kulturowych i religijnych oraz uświadamianie młodym ludziom, jak ważne jest zaangażowanie społeczne i zachęcanie ich do bycia aktywnym obywatelem pośród lokalnej społeczności.
Koordynatorem projektu z ramienia szkoły była p. Marzena Miazek - Banach. Nauczycielami współodpowiedzialnymi - p. Anna Sałasińska i p. Dymitr Pastuch.
Pragniemy bardzo gorąco podziękować rodzinom goszczącym wolontariuszy - rodzicom Natalii Olejniczak, Natalii Pruchniewicz, Zuzanny Pytlak i Wiktorii Opalińskiej, za okazaną serdeczność, gościnność i przyjazną atmosferę.
Rok szkolny 2016/2017 - WorldTalks
W dniach 26 – 30 września 2016 r. gościliśmy w naszej szkole dwóch wolontariuszy zagranicznych, realizujących projekt „WorldTalks”. Studenci zrzeszeni są w międzynarodowej organizacji studenckiej AIESEC, która rokrocznie wznawia współpracę ze szkołami średnimi i umożliwia uczniom kontakt z „żywym językiem”. Celem tej współpracy jest nauka języka angielskiego w praktyce, szansa na sprawdzenie i polepszenie zdolności językowych młodzieży, zainspirowanie uczniów do poznawania nowych języków i kultur, szerzenie tolerancji wśród uczniów. W tym roku przybyli do nas Mohamed Alla Eddine Atik z Algierii i Bryant Ng z Australii. Bryant pochodzi z Singapuru, ale mieszka i studiuje w Melbourne. Wolontariusze prowadzili zajęcia z młodzieżą naszej szkoły w ramach lekcji języka angielskiego zgodnie z opracowanym wcześniej harmonogramem. Zajęcia te dotyczyły historii i kultury krajów wolontariuszy, a prowadzone były z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, gier i zabaw językowych, dyskusji oraz metod interaktywnych.
Po południu nasi uczniowie zaprosili gości na zajęcia dotyczące naszego kraju, języka polskiego, kultury i tradycji Polski. Nie zabrakło tu prezentacji naszych narodowych potraw oraz przeglądu polskiej muzyki rozrywkowej w wykonaniu szkolnego zespołu wokalno – instrumentalnego. Wolontariusze mieszkali w domach naszych uczniów: Patrycji i Weroniki Zabłockich, Zuzanny Welikan i Patryka Trochima.
Koordynatorem szkolnego projektu była p. Marzena Miazek - Banach, osobami współodpowiedzialnymi - p. Wioletta Tomaszewska i p. Dymitr Pastuch.
Rok szkolny 2015/2016 - WorldTalks
W dniach 12 – 16 października 2015 r. w naszym liceum przebywało troje wolontariuszy, realizujących projekt „World Talks”. Jest to przedsięwzięcie skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego, zwracające uwagę na wielokulturowość, dające szansę zdobycia oraz rozwoju zdolności językowych. Przyjazd studentów zagranicznych był owocem wieloletniej współpracy szkoły z organizacją studencką AIESEC, zrzeszającą studentów z różnych zakątków świata. W tym roku do IV LO przybyli: Patricia Ferreira z Brazylii, Egbe Michael Eyong z Kamerunu i Nika Tsotniashvili z Gruzji. Studenci prowadzili zajęcia z młodzieżą w ramach lekcji języka angielskiego zgodnie z opracowanym wcześniej harmonogramem. Zajęcia te dotyczyły historii i kultury krajów wolontariuszy, a prowadzone były w oparciu o różnorodne metody, między innymi: naukę poprzez dyskusje, rozwiązywanie quizów językowych oraz zajęcia interaktywne wspomagane prezentacjami multimedialnymi.
Po południu w drodze rewanżu uczniowie IV LO przygotowali dla gości zajęcia dotyczące języka polskiego, kultury i tradycji Polski. Nie zabrakło tu prezentacji narodowych potraw, przeglądu polskiej muzyki rozrywkowej w wykonaniu szkolnego zespołu wokalno - instrumentalnego, nauki niektórych zwrotów w języku polskim czy podstawowych kroków polskich tańców narodowych - poloneza i krakowiaka. Uczniowie dokonali prezentacji polskich symboli narodowych, historii i geografii Polski. Młodzież oprowadzała także wolontariuszy po Łukowie, prezentując gościom walory naszego miasta.
Studenci zagraniczni przez cały okres swojego pobytu w Łukowie mieszkali u rodzin naszych uczniów: Weroniki Zabłockiej z klasy I B, Patryka Cabana z klasy I E i Patryka Trochima z klasy II F. Niewątpliwie zajęcia z wolontariuszami były doskonałą lekcją tolerancji, przełamywania barier językowych i kulturowych, okazją do zastosowania „żywego języka” w każdej sytuacji dnia codziennego.
Koordynatorem szkolnego projektu była p. Marzena Miazek - Banach, osobami współodpowiedzialnymi - p. Katarzyna Milewska i p. Dymitr Pastuch.
Rok szkolny 2013/2014 - Enter Your Future
Już po raz czarty IV LO wzięło udział w projekcie Enter Your Future, zorganizowanym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC.
W ramach projektu w dniach 23-27.09.2013 r. przebywali w naszej szkole studenci zagraniczni: Linh Pham z Wietnamu i Redouan Nihon z Maroka. Warsztaty odbywały się w godzinach rannych w ramach zajęć lekcyjnych uczniów. Po południu młodzież licealna przygotowywała dla swoich gości zajęcia integracyjne, w ramach których zapoznawała wolontariuszy z tradycjami i obyczajami polskimi, przedstawiła prezentację dotyczącą naszego kraju, animowany film ukazujący historię Polski. Studenci mogli również skosztować tradycyjnej polskiej kuchni, zatańczyć poloneza, obejrzeć film dotyczący polskich obrzędów weselnych, nauczyć się podstawowych zwrotów w języku polskim.
Goście wzięli także udział w wieczorku muzycznym, podczas którego uczniowie: Aleksandra Pacek, Piotr Machowiec, Piotr Wiśniewski oraz Filip Stolarczuk (absolwent IV LO), zaprezentowali utwory z dziedziny polskiej muzyki rozrywkowej. Wolontariusze bardzo chętnie uczestniczyli w zabawach i grach, proponowanych przez naszą młodzież. Bardzo podobał im się Łuków, atmosfera panująca w szkole oraz polska gościnność, której doświadczyli w domach rodzin goszczących.
Koordynator szkolnego projektu p. Marzena Miazek – Banach oraz nauczyciele wspierający p. Małgorzata Wierzchowska i p. Dymitr Pastuch pragną serdecznie podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w realizację przedsięwzięcia, a w szczególności Adriannie Lipińskiej z klasy I A oraz Katarzynie Karwowskiej z klasy III C, za przyjęcie studentów do swoich domów i okazaną serdeczność.
World Talks, Next Step - Ideą przedsięwzięć jest poszerzanie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, odpowiedzialności społecznej oraz zrozumienia międzykulturowego wśród młodzieży. Dzięki obu projektom młodzi ludzie uczą się tolerancji wobec innych kultur i religii świata, poszanowania różnych poglądów politycznych, światopoglądowych i społecznych, odkrywają potencjał oraz możliwości rozwoju dzięki globalnej edukacji.
Rok szkolny 2012/2013
W dniach 08 – 12.10.2012 r. IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie gościło dwóch praktykantów zagranicznych. Organizacja praktyk była powiązana z faktem przystąpienia naszej szkoły do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Enter Your Future”, skierowanego do szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego i realizowanego w ramach międzynarodowej Wymiany Praktyk. Ann Chetong z Chin i Gulillame Lue z Belgii przyjechali do naszej szkoły na zaproszenie dyrekcji. Szkolnym opiekunem projektu była Marzena Miazek – Banach.
Codziennie rano odbywały się zajęcia lekcyjne, mające na celu przybliżenie kraju, z którego pochodzą praktykanci, jego kultury, zwyczajów, religii, polityki, sztuki. Uczniowie wszystkich klas mieli możliwość kontaktu z ‘żywym językiem’, mogli sprawdzić i poszerzyć swoje umiejętności językowe, doświadczyć czym faktycznie są różnice kulturowe. Popołudniami odbywały się zajęcia integracyjne ze studentami. Był wieczorek poświęcony tradycjom polskim, wieczorek muzyczny. Praktykanci zapoznali się z historią Polski, uczestniczyli w lekcji języka polskiego, zwiedzali Łuków, w tym Muzeum Regionalne, wzięli udział w ognisku integracyjnym.
Strona 4 z 5